5 Ocak 2009 Pazartesi

insan?

insan olmanın en önemli şartı, olmazsa olmazı nedir?
düşünmek değil.
hissettmek değil.
merhamet ve vicdan duygusu da değil.
el kol ayak bacak değil.
göz, ağız burun değil.
fiziksel özelliklerden bağlayan bişey var mı?
zeka değil şart.
insan kılığında olmak değil, giyinmek değil.
ne bileyim işte ağlamak, gülmek falan değil.
insan olmanın şartı ne?
dna'mı?
bence değil.
"insan" olan bir anne-babadan doğmak mı "insan" yapıyor canlıyı?
"anne baba insansa, o doğan canlı da insandır" mı demeliyiz?
belki.
yani başka bir şart gelmiyor aklıma şu anda.
keşke yazılı kanunları olsaydı bunun da demek istiyorum.
bir canlı doğduğunda önce "insan adayı" gibi bişey olsaydı belli bir yaşa kadar.
belli bir yaşa geldiğinde,
o insan adayı bir takım testlere tabi tutulsaydı, araştırılsa, incelense, sorulup, soruşturulsaydı.
"insan" olduğu tespit edilirse "insan";
olamadığı tespit edilirse başka birşey olarak kalsaydı.
ne bileyim 5-10 yılda bir tekrarlansaydı bu testler "tür"ler arasında olabilecek geçişler için.
saçma mı?
bence değil.
az önce sinir bozucu bir haber okudum yine.
yaratığın biri mahallesinde köpek besliyorlar diye dövmüş bir anne-kızı.
daha sonra ise bir köpeği pompalı tüfekle gözleri önünde başından vurup "dikkat edin sıra size gelmesin" diye uyarmış (!)
şimdi;
bu yaratık bir nedir, biri bana açıklayabilir mi?
anne baba muhtemelen insan
kendi görüntüsü de benziyor.
el-kol-ağız-burun-kafa-göz yerinde
konuşabiliyor.
plan yapabiliyor.
alet kullanabiliyor görüldüğü üzere.
ama,
bu bir nedir?
önce tutuklanmış, sonra serbest bırakılmış ama işlediği cinayetten değil, adam tehdit etme suçundan yargılanacakmış.
eeee?
yani gerçekten "eeee?" diyesim var benim.
olmuyor ki.
yetmiyor ki.
insanmış gibi dışarda dolaşacak ve belki yanımızdan geçip gidecek bir yerde.
bilemiycez.
hayatlarımızı, duygularımızı, onurumuzu tehdit eden insan kılığında birşeylerle aynı ortamlarda yaşamaya devam edicez.
insanımsı cocuk tacizcileriyle olduğu gibi,
tecavüzcülerle,
orman yakanlarla,
hayvanlara işkence yapıp gülenlerle,
aşkına karşılık bulamadı diye bıçağı çekip bir kızı doğrayanlarla olduğu gibi.
inanmıyorum.
bu "şey"lerin insan olduğuna inanamıyorum.
ama ne olduklarını da bilmiyorum.
iyi insan ve kötü insan ayrımını anlarım.
ama insanı insan yapan şey'in ne olduğundan emin olmadıkça,
bu "şey"leri hangi sınıfa sokacağımı bilemiyorum.
dünyamız başka galaksilerden gelmiş ve insan görünümünde dolaşan iğrenç canavarlarca istila edilmişcesine korkuyorum.
çünkü tanıyamıyoruz onları.
insan kılığındalar.
ama değilller.
ne korkunç!!!

bu sebeple,
iki şey hakkında cevap arıyorum.
insan olmanın vazgeçilmez şartı nedir?
ve,
bu şey'ler nasıl oluşur?

karamsar ve gıcık bir yazı olduğunun farkındayım.
böyle aman da yeni eve taşındım falan tarzında cici bişeyler yazamadım ama,
yav ben çok sinirleniyorum!
öyle böyle değil çok sinirleniyorum ve çok da çaresiz hissediyorum kendimi.
üüfff......

11 yorum:

uctemmuz dedi ki...

Çok samimi söyleyeyim hislerimi:
İnsan olmanın şartı merhamettir.
Bunu sağlayacak şey de çocukluk boyunca şımartılmadan sevilmek.


Bu terbiye en azından çoğunluk tarafından tatbik edilirse bir işe yarar. Yoksa psikopatların arasında ne yapacağımızı bilmez halde kalakalırız.
Öyle olmuyor mu zaten?

Adsız dedi ki...

bilmiyorum..
=(
atalet

Dolphinblue dedi ki...

öncelikle yeni yerine hoşgeldin :)

yazdığın konuya gelince; bu tarz durumlarda dini inançlarım ağır basıyor benim... mesela o köpek kendini savunamaz insan denilen mahluğu kendince cezalandıramaz. bunun için plan yapamaz. harekete geçemez. ama ilahi adalet diye bişi vardır. bu dünya da değilse bile öbür dünyada mutlaka alır cezasını dediğimiz... kul hakkıda bu durumu kapsar. sadece insanları değil hayvanların haklarınıda temsil eder.

çok garip ama bir kaç gündür bende düşünüyorum böyle birşey. hatta insan olmak diye bir şey yazmıştım çok öncesinde... insan insanın düşmanıdır. acizlik, gurur, gaddarlık, canilik, acımasızlık, hainlik, müzevirlik öldürebilme güdüsüne sahip olarak gelmiştir dünyaya. şimdi ben aklı başında biriyim mesela... ama bu olurda birgün canımı çok acıtan aileme çoluk çocuğuma eşim dostuma zarar veren hemde çok zarar veren birini yaralamayacağım ya da kötü bir ihtimal ama öldürmeyeceğim anlamına gelmez... ha benim bu dürtüm belki yaşadığım felaket bir durum sonrasında çıkabilir. ama kimisinin ruhuna yerleşmiştir bu. sırf öldürmekten keyif alan insanlar vardır. karşısındakinin acı çekmesini görmekten müthiş keyif alan ve bunu uygulayan insanlar...

insan burda genel bir tanımlama tabii... tıpkı hayvanların geneline verilen isim gibi. kendi aralarında ayırdığında pek çok türü çıkar mesela... ama insanın ayrımı sadece asyalı avrupalı amerikalı hintli türk gibi çıkıyor. sonuçta hepsinde göz bacak el ya da başka vuzuflar mevcut. hepsinde de bir beyin bir kalp Avar. ama duygular, büyütülme tarzı, yaşanılan ortam edindiğin aile, sahip olduğun değerler bunlar yoğurur insanı... o köpeği öldüren adam dışardan insan lakin içerden hasta ruhlu tedaviye ihtiyaç duyan tuhaf bişey...

dediğini çok iyi anladım şekerim... fakat konuyu uzatıp yaydıkça sonuca ulaştıramadım sanırım...

alpernatif dedi ki...

Aslında insan olmanın vazgeçilmez şartı diye bir şey yok
sorun bizim onları insan olarak görüp görmememiz değil
onların kendilerini insan olarak görmeleri
ve çevrelerine insan olduklarını hayvanlıklarıyla kabul ettirmeleri

(bu arada bütün hayvanlardan özür dilerim. en azından acıktıkları için birbirlerini öldüren yaratıkların tür isimlerini , isim takılmaması gereken bir şeye kullandığım için)

saklambaç... dedi ki...

merhamet olmayınca insan sayılmaz o canlı diyebiliriz, çok haklısın turuncum. öyle ki, insandan çok daha insan hayvanlar var bu sebeple. hayvanlarda da var merhamet duygusu çünkü. bunu ister içgüdü, ister dürtü.. ne diye açıklarsa açıklayalım, merhamet var bence onlarda. bir çizgi filmde duymuş olabilirim ama çok doğru bulduğum bir tanımlamadı, diyordu ki:
hayvanlar iyi insanlardır, insanlar kötü hayvanlar.
ataletim, ben de 8(
dolfinim,
evet haklısın. insan o kadar genel bir ifade ki. belki de hayvanların türleri olduğu gibi insanların da olduğunu düşünmek gerek anlamak için. dünyalar güzeli akıllı, merhametli bir yunusla, pis bir kakalak aynı üst sıfatla, isimle tanımlanmamalı. 8)
alper,korkarım onlar insan olduklarından şüphe duymuyorlar. ve gerçekten keşke hayvan niteliklerine sahip olabilseler.

kayipsimurg dedi ki...

İnsan olmanın olmazsa olmaz şartı olarak tek başına merhameti tanımlayabilir miyiz bilmiyorum. Bu tanım eksik kalıyor sanki. Senin(di sanırım) bir yazıdan anımsıyorum. Angut nedir gibi bir yazıydı yanılmıyorsam. görüyoruz ki pek çok hayvanla birlikte kuşlar arasında da sadakat merhamet olabiliyormuş.
Hani derler ya bizi hipopotamdan bilmem kaç maymundan bilmem kaç patatesten farklı yapan bilmem kaç dna var. Belli ki dna da değil gösterge. Yanlışlamaya iki gen eksik olsa patates olmak işten değil.
Bence geriye birtek idrak edebilme kalıyor. Fikir sahibi olmak dediğimiz idrak edebilmek. Zeka tek başına fikir sahibi olmayı sağlamıyor. İdrak yeteneğine sahip olmak, zeka ve bilgi sahibi olmak için de gerekli bana kalırsa. Çünkü idrak etme yeteneğine sahip olmayan ne zekasını ne bilgisini kullanamıyor. Değerleri ayırdedemiyor.
Aslında tam münazaralık konu açmışsın :)

saklambaç... dedi ki...

idrak yolları enfeksiyonu bu kadar yaygınken insan olmak iyice zor desene.
bilemiyorum işte nedir olmazsa olmaz. hatalı kodlamalarla patates olmak sorun değil de, patates kadar zararsız olmuyor sonuç her zaman simurgum.

geckalmadimki dedi ki...

Kuzum, neler gerekir insan sayılmak için.. Haklı üçtemmuz.. merhamet gerekir..ama daha çok sevgi galiba..
acıdığından değil de sevdiğinden kötülük yapmamak gibi belki..
Mantık gerekir..

yok yok bilemiyorum.. ben de bilemiyorum canım...

Magissa dedi ki...

bence onlar insan. ama biz başka bişey olsak gerek bu durumda.

rahatsız olduğu her canlıyı vurma özgürlüğü ile kendinden geçenlere ise yasa sadece kabahatler kanunu doğrultusunda para cezası kesiyor. yani köpek vurdun, suç değil; sadece kabahat. ha halıya sıçmış ha can almış, farketmiyor.

likelife dedi ki...

insan olmamak ne demektir onu kanıtlıyor bol bol birileri TV' lerde şu sıralar..

" insan " hiçbirini görmek istemiyor..

likelife

sakla... dedi ki...

nitelikleri sayarken fark ediyorum, hayvanlarda da belki insanlardan fazla bulunduğunu. benim terazide hayvanlar insanlardan ağır basacak galiba fundacım.
magissa, onlarla aynı tür olmadığımız belli de, kim insan kim değil bilemiycem.
like,
tv'ye bakınca "insan" utanıyor gerçekten.
üffff...